Hockey in the US

Svensk förortsgrabb och numera #14 i St Louis Jr Blues. Lever drömmen i möjligheternas land och dribblar för mycket. Ingen broms.

Vinden har vänt

Kategori: Allmänt

Tonläget i förra inlägget var med all rätt aningen deppigt efter en förlustsvit på 7 matcher. Men efter gångna helgens lyckade showcase kommer det här inlägget innehålla gladare toner.

När man spelar 48 grundseriematcher under en säsong och tränar nästan varje dag så blir det mycket uttrymme för berg-o-dalbana när det kommer till prestationer och resultat. Om du är värdelös ena dagen, är det allt som oftast ny träning eller match dagen efter, vilket gör att du snabbt kan vända trenden. Och i och med att säsongen är så lång hinner man med många sånna vändningar. 

Perioden före helgens showcase var en typisk down-period med många förluster. Men efter tre av fyra möjliga vinster i helgen är den perioden nu slut. Och den lilla formsvacka jag hade verkar också vara över, efter mina fem mål på helgens fyra matcher. Jag spelade tre matcher som back och gjorde hat trick i matchen när jag spelade forward. Utan att låta vattenskallen ta över allt för mycket så kan jag berätta att jag dessutom fick en "Honorble Mention" i veckans "Player of the Week", som gick till vår målvakt som storspelat hela helgen. 

I övrigt var det en grymt kul helg. Eftersom att vi bara spelade en match om dagen fanns det mycket tid för annat. Vi var till exempel på rundvandring på Lake Forrest (college) och såg sen deras hockeylag spela. Jag fick lite Hogwards-vibbar när vi knalla runt där bland skolans äldre men lyxiga byggnader, i ett höstmörker som taget ur en Lasse Winnerbäck-låt. Fick också briljera lite med tyskan eftersom vår guide var tysk. Alltid viktigt att känna att dom två timmar man la ner på tyska i skolan varje vecka inte var förgäves. Hon berättade att skolan hade ett div.1-lag i "handball", men förklarade att det inte var den handboll jag trodde, utan istället typ som squash, fast istället för att använda rack använder man bara händerna för att slå bollen. Helt sjukt att folk kan få hela sin utbildning (värd ca 90 000 dollar) betald av skolan för att spela squash med händerna. 

Eftersom att farmor och farfar var och hälsade på över helgen spenderade jag också lite tid med dom. Förutom frukosten och lunchen vi åt ihop var vi också på IKEA (såklart) så jag kunde köpa en räkmacka, pepparkaksdeg, en julmust och lite flädersaft. Jag tycker egentligen att det är pinsamt med svenskar som åker utomlands och sen åker till IKEA bara för att hitta svenska grejer. Jag menar, själva grejen med att åka utomlands är väl i de flesta fall att slippa det svenska? Men jag låter dubbelmoralen flöda och konstaterar att julmusten och räkmackan smakade jävligt gott. 

Det blir som vanligt snålt med bilder, men utlovar en riktig internet-venissage inom kort. 

Idag kom pappa och Mia hit och imorgon är det Thanksgiving. För amerikanerna är det lika stort som jul vilket betyder mat i mängder. Vi är hembjudna till tre olika familjer och det enda som står på schemat är mat och dryck, från 13.00 fram till ca 20.00. Frågar du mig borde man inte bara ha Thanksgiving en gång om året, utan en gång om dagen. Alternativt hitta 364 andra anledningar till att äta skitmycket mat dom andra dagarna (vilket jag i och för sig redan gör. Den vanligaste anledningen är att jag är hungrig).


Godnatt!



/#14






Kommentarer


Kommentera inlägget här: