Hockey in the US

Svensk förortsgrabb och numera #14 i St Louis Jr Blues. Lever drömmen i möjligheternas land och dribblar för mycket. Ingen broms.

Back in the Lou

Kategori: Allmänt

Tjena!

Kollade igenom mitt senaste inlägg och insåg att jag inte bloggat sen innan jul. För dåligt.

Nu har jag i alla fall kommit hem från en roadtrip modell större till Minnesota, där vi vann två av två matcher mot Twin City Steel. Flygresan dit gick bra, men när vi skulle hem blev det dock lite struligt eftersom att det hade snöat och var "kallt". Och så illa var det inte. Påminde om en vanlig tisdags-morgon på Mora Parken i Mora. Och på den tiden cyklade alla grabbarna tre kilometer till skolan, trots att det va två decimeter snö och -15*C. Men men, amerikanerna blev panikslagna och ställde in vårt första flyg och flyttade fram vårt andra tre gånger innan vi kunde lyfta hemåt mer än ett dygn senare än planerat. Något som inte gjorde mig något eftersom att hotellet vi spenderade natten på låg precis bredvid både Friday's och Mall of Amerika, som enligt grabbarna är världens största köpcentrum. Så där inne dödade vi några timmar innan vi hängde på hotellrummen resten av tiden. 

Nu tillbaka till jul och nyår som jag inte berättat om. 

Julen kan väl sammanfattas med att det inte var lika stor julen-är-här-nu-ska-vi-bara-spela-julsånger-och-prata-om-tomten-satsning som i Sverige. Är det nått man kan i Sverige och speciellt i Mora så är det att skapa julstämning. Här borta var det inte samma laddning och när julafton sen kom var det för sent att få in känslan. Det blev dock en bra dag, med julklappsutdelning på morgonen, lunch med min värdpappas pappa på dagen och sedan vidare till några polare till min värdfarsa på kvällen. Mitt intryck är att själva julstämningen inte är så viktig för amerikanerna, här betyder jul att man samlar personer som man tycker om för att äta mat och umgås. Det finns inga riktiga traditioner, utan man gör vad man känner för just det året. Det är ju en skön ide, jag menar alla gillar ju att vara spontana, ta dagen som den kommer och så vidare, men som julens beskyddare Ekan sa "Julen är inget man exprimenterar med". Och där håller jag nog med. Kalle Anka är Kalle Anka varje år, man kan inte helt plötsligt få för sig att byta ut Kalle och kolla TV4 den timmen, det funkar inte. Men den houngsbakade skinkan var tillsammans med den svenska senapen sjukt god, precis som det mesta andra vi åt. 

Nyår blev enligt mig en succé. Western States Hockey League's bästa målvakt Erik "Ekan" Eidissen hade tagit sig till St Louis för att hälsa på, så en lyckad kväll var ett måste. Dagen började med träning för mig 10.30. Efter det följde jag och Ekan med en kille i laget hem till honom innan vi slöt upp med resten av gänget hemma hos en annan kille i laget. Vi hängde med dom ett tag, åt middag, innan vi drog iväg och spenderade resten av kvällen hemma hos en av deras tjejpolare med ett trettiotal andra personer och resten måste därför cencureras. Jag kan i alla fall avslöja att det var röda muggar, beer-pong och musik inblandat. Precis som det ska vara på ett nyårsaftonsfirande.

Kan också berätta att jag klarade TOEFL-testet som jag tog typ tre veckor sen. Det är ett test alla internationella studenter som vill gå college måste göra. Jag fick 86 poäng vilket räcker för att komma in på dom college jag kollat rent språkmässigt.

Jag ska försöka blogga lite oftare nu. Vet att det varit dåligt med uppdateringar men hoppas på två till tre inlägg i veckan nu, så fortsätt checka bloggen.

Herrå.


/#14


Kommentarer

  • AspLövet säger:

    Som du säger själv. Mera blogginlägg. Tjejer, sprit och allmän dekadens är roligare än middagar med den där grannen man aldrig vill se igen. Och framföralt hockeyn. Hur går det? Ärligt.

    2014-01-08 | 21:52:08
  • Östlund säger:

    bloggar du 3 ggr i veckan i en månad bjuder jag på middag när du kommer hem! Detta är för att du är fullständigt jävla katastrof dålig på att blogga.

    /avgå

    2014-01-08 | 22:45:57

Kommentera inlägget här: