Hockey in the US

Svensk förortsgrabb och numera #14 i St Louis Jr Blues. Lever drömmen i möjligheternas land och dribblar för mycket. Ingen broms.

Amerikanska fördomar

Kategori: Allmänt

Då är man tillbaka på stamcaféet med en dark roast coffe till vänster, en cinnamon roll till höger och datorn i mitten. Jag har precis varit ner till lokala telefoniaffären och fyllt på mitt konto, vilket var en mindre rolig cykeltur. Spöregn och ett antal snövallar som jag var tvungen att gå rakt igenom för att komma dit jag skulle. Men jag ska inte klaga. Skojar inte om jag säger att det är typ tredje gången det regnar här sen jag kom hit, vilket betyder mindre än ett regntillfälle/månad. Överkomligt. 

Men att cykla här är värre än vad man kan tro. Förutom att vi bor på uppe på en kulle som får stigningarna i Tour de France att se ut som Gotland, så måste jag också ta mig över ett antal 4-filiga bilvägar för att ta mig till gymmet och telefoniaffären. Och då har jag bara nämnt de fysiska påfrestningarna. 

För det är ju så att cykel inte är ett speciellt förekommande transportmedel här borta i staterna, vilket betyder att det bara finns två anledningar till att någon cyklar:

1. Du är en svensk ishockeyspelare som bara är här tillfälligt, vilket gör att du inte kan/kommer skaffa en bil under tiden du är här och använder därför cykeln som du lånar av din värdfamilj. Du råkar också väga närmare 100 kg och se ut som en 23-åring, vilket får den vinröda mountainbiken att se ut som något du snott från närmsta ungdomsgård.

2. Du är en nyligen frisläppt fängelsefånge som på grund av ditt 5 år långa fängelsestraff inte är tillåten att ta körkort. Det finns ingen lokaltrafik med bussar och din sparkassa ekar tom efter dina år bakom lås och bom, vilket gör att en taxi inte är att tänka på. Cykel blir då ditt enda alternativ. En sådan hittar du olåst utanför ett köpcentrum och helt plötsligt har du skaffat dig ett färdmedel. 

Eftersom att amerikanerna har lite svårt att hålla isär Sverige och Schweiz, (beror förmodligen på att dom refererar till Europa som ett land och inte en världsdel) och tror att alla över 16 har tillgång till bil, har dom svårt att föreställa sig scenario nummer ett. Vilket lämnar dem kvar med fördomar som mer stämmer överns med scenario nummer två, när jag cyklar runt i vår välställda förort Fenton med jänkare som ger mig långa blickar från sina bilar. Inbillar jag mig i alla fall.

Men det är inte bara cyklister dom har fördomar om. Deras kännedom om Sverige, eller "Europa", eftersom att alla européer dras över samma kam, är inte heller 100%ig... 

"Do you have prisons in Sweden?"

"Do you have lesbians in Sweden?"

"How long drive is it to Italy for you? Four hours?"

"Are all girls in Sweden blonde?"

...är några utav frågorna jag fått. 

 
 
Så.... nu tror alla i mitt lag att Sverige är laglöst, alla tjejer , 3,5 timme från Italien med bil och att alla tjejer är blonda och minst 180 cm långa. 


Hörs!


/#14
 


 

Kommentarer

  • matte säger:

    Bra Alex stå upp för cyklisterna. Berätta för dom att alla stockholmare cyklar till jobbet. Hahaha

    2014-01-11 | 21:02:35

Kommentera inlägget här: