Hockey in the US

Svensk förortsgrabb och numera #14 i St Louis Jr Blues. Lever drömmen i möjligheternas land och dribblar för mycket. Ingen broms.

17 dagar senare

Kategori: Allmänt

Tjena!

Idag har jag varit här i 17 dagar och jag diggar hela grejen här borta mer och mer för varje dag som går.
 
Efter påtryckningar från syrran ska jag börja blogga mer frekvent nu. Klubben är noga med vad som skrivs om tränare, spelare och ledare på sociala medier och därför kommer jag inte alltid kunna gå in på detaljer när det gäller saker som rör dessa. Här på bloggen kommer jag försöka ge er läsare en bild över min vardag men självklart också rapportera om hur det går hockeymässigt.

Idag hade vi träning 12.15 och coachen lät oss som vanligt åka en hel del grillor. Även om det ibland suger är det bra att vi tränar ordentligt eftersom att vi bara ska spela en träningsmatch innan säsongen börjar. Den 31:a augusti möter vi nämligen Springfield Jr Blues som är ett NAHL-lag, alltså serien över vår serie. Enligt dom jag pratat med är vi ett av dom tippade absoluta topplagen i vår serie och jag tycker vi har en spännande trupp, med många som lirar hockey som jag tycker man ska spela den - fart, mycket finter, passningar och sånna grejer. För egen del kändes det bättre idag än vad det gjorde igår, då coachen fick skälla på mig lite när jag passade istället för att skjuta själv. Idag satt dom i krysset (hehe).

Efter det följde jag med min värdpappa till ett,ja, vad säger man, pool-/grill-/födelsedags-party. Asså "gatherings" som dom har i USA innan alla stänger av sina pooler och även när man öppnar upp dom på våren. Vi kom dit runt 14:30 och det va säkert 50-60 pers där. Det bjöds på all sorts dricka, fulla isbackar med cola, sprite, vatten, vin, öl plus en bar med all sorts starksprit. För i USA är det inte konstigt att man dricker öl på ungarnas fotbollsturnering (dom säljer det till och med i kiosken) och det är inte konstigt att dricka starksprit-drinkar som läsk mitt på dagen. Det bjöds dessutom på snacks, grillat, sallad, pasta och olika sorts potatis. Efter någon timme drog dom dessutom igång musik från ett DJ-set som någon tagit med sig. Och som grädde på moset - eftersom det var pirat-tema hade dom köpt en iskulptur föreställande en pirat som säkert var 1,5-meter hög som dom ställt som prydnad bland buffén.

Medan jag tyckte allt det jag nämnde innan var en sjuk satsning för att vara ett pool-party, sa min värdpappa bara något i klass med:

"That's what we call a "gathering" and people use to have those pretty often."

Alltså inget märkvärdigt. Men fan, jag önskar jag tagit bilder.

Nu sitter jag på ett café i närheten av huset där jag bor, med en 80-årig tant som har tjattrat med mig i typ en timme nu. Hon håller faktiskt på fortfarande. Jag har fått veta:

- Hennes pappa bröt höften.

- Hon gillar valnöts-kaffe.

- På hennes tid var det mycket segregation i skolan.

- Route 66 brukade gå precis utanför caféet.

- Världens första skyskrapa byggdes i St Louis.

Och hon håller fortfarande på, som sagt....Just nu handlar det om tornados.

Låter ganska intressant, så ska nog fokusera lite nu.

Ajuste, hon gav mig förresten en lapp där hon antecknat olika webbadresser, städer, personer med mera som rörde ämnena som vi (läs: hon) pratat om och som hon tyckte jag skulle kolla upp.
 

Hörs!

/#14



Kommentarer

  • AspLövet säger:

    Bra där Alex. Mera betraktelser från suburbia och dina eskapader med fagra damer.

    2013-08-27 | 21:23:06
  • Bellan säger:

    Haha! Skön :) glad jag blir att du uppdaterar. Så kul! Visa gärna lite glamourösa middagar också. Kram bästa

    2013-08-28 | 22:02:08

Kommentera inlägget här: