Hockey in the US

Svensk förortsgrabb och numera #14 i St Louis Jr Blues. Lever drömmen i möjligheternas land och dribblar för mycket. Ingen broms.

Lugn derbyhelg (ja, ni läste rätt)

Kategori: Allmänt

J-i-n-x. 

Inte ett enda slagsmål. 

Få tacklingar. 

Sparsamt med trashtalk.
 
Straffläggningsförlust. 

Ja, så kan man sammanfatta helgens två matcher mot Peoria. Två derbymatcher som var sjukt upp-hypade på förhand, men som blev förvånansvärt lugna. Som lagets största (längd och vikt) spelare trodde jag att jag skulle ha fullt upp med att skydda både mig själv och mina lagkamrater mot Peoria-spelarnas hets. Tog till och med mig tandskyddet ut på bänken trots att jag har galler - i fall att jag skulle bli tvungen att ta av mig hjälmen för att slåss. Jag letar inte efter fighter, jag är här för att spela hockey, men om någon frågar mig, ja, vafan, då måste man ju köra. Men det gjorde dom inte. Och det enda trash-talket jag hörde var när en kille i deras lag åkte förbi mig under uppvärmningen(!) och sa:

"14!!! Du ser förjävlig ut i det där gallret." 

Jo, det är helt sant. Han sa så. Förmodligen dagens, nej, åre...nej, DECENNIETS sämsta trash-talk-line, helt klart. Han får ta och höja sig.

Vi vann matchen med 4-1 och gjorde en helt okej match. Min kedja var dock ganska dålig och vi gick poänglösa från matchen, vilket jag tror är första gången sen vi började spela ihop. 

Andra matchen, söndagens match, var också förhållandevis lugn. Vi ledde med 2-1, dom kvitterade med bara någon minut kvar och matchen gick till straffar. Efter 8 lagda straffar var ställningen 4-3 till dom och vår nästa straffskytt var tvungen att göra mål för att hålla matchen vid liv. Min tur att lägga. Och jag ska nu berätta för er hur tankarna gick inför en sån viktig straff:

Jo, jag funderade på vad Nicke Ö skulle sagt nästa Skype-samtal om jag berättat att jag har åkt fram och skjutit för andra gången i rad, när vi spenderat hela vår 15 år långa hockeykarriär på att öva in snygga straff-finter. Eftersom att Nicke Ö är en kille man inte vill göra förbannad insåg jag att skjuta inte var ett alternativ, och det var bara att börja fundera på vilken fint jag skulle plocka fram.

För att göra en lång historia kort slutade det i alla fall med att jag fejkar ett backhand-skott, låter målvakten glida ner i vänstra sarghörnet, samtidigt som jag lägger över pucken på forehand och pissar in den i öppet mål. För det är SÅ man rullar showen vidare.

Tyvärr slutar historien inte lyckligt. Vi förlorar straffläggningen och får nöja oss med 1 poäng istället för två. Trots det kan jag ändå åka hem med ett leende på läpparna efter att ha klätt av ännu en keeper.

Så tack Nicke Ö för att du med hjälp av din mentalitet aldrig låter showen dö när alla andra fokuserar på resultat istället för underhållningsvärde och kärlek till sporten.


Nu väntar ny vecka och nya tidiga mornar.....HAHAHAHHAHAH DRIVER!! Kliver aldrig upp före 09.00.

Hare bäst.


/#14



 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: